Fogalomtár A-Z

Az online marketingben és a videójátékok világában rengeteg angol nyelvű vagy jövevényszó létezik, és ugyanennyi rövidítés is. Nem kis feladat megtanulni és értelmezni az összes ilyen szót, ezért összegyűjtöttük, amennyit csak tudtunk. A fogalomtárat folyamatosan bővítjük, hogy biztosan minden felmerülő kifejezést megtalálhass itt!

Ha keresel egy kifejezést, de nem találod a listában az oldal alján lévő űrlappal beküldheted számunkra és mi hozzáadjuk a listához!

A

Audit: Részletes felmérés és vizsgálat. Jellemzően egy adott üzlet vagy üzleti terület vizsgálatát hívják auditnak. 

B

Beágyazás (embed): Online csatornák tartalmainak megosztása és életszerű beillesztése másik csatornára. Pl: egy YouTube videó megjelenése egy weboldal cikkében.

Bevételszerzés (monetization): A YouTube lehetővé teszi a tartalomgyártók számára, hogy a videóikon megjelenő hirdetésekből pénzt szerezhessenek. Egyes videók csak akkor juttathatják a tulajdonost bevételhez, ha az a videó megfelel a YouTube előírásainak.

Bővítmények (add-ons, extensions): Az eredeti funkciókat kiegészítő eszköz, amivel más funkciók is elérhetővé válnak. Ilyen bővítményeket találhatunk a különböző böngészőkhöz (pl: Google Chrome bővítmények) vagy a különböző streamer szoftverekhez is.

 

C

Call-to-Action (cselekvésre való felszólítás): A call-to-action (CTA) egy olyan felszólító mondat, amivel a marketingüzenet az elérni kívánt eredményre buzdítja az olvasót. Streamerként jellemző CTA az “Iratkozz fel a csatornámra!” vagy “Kövess Instagramon!”.

CC (Carbon Copy): Másodpéldány. Email küldő rendszerekben az eredeti címzett mellett más címek is megkaphatják a küldött emailt, ha a CC mezőben az email másolatot kapó címet is megadjuk.

CC (Closed Captions): Elérhető felirat, ami a videós anyag (pl: YouTube videó vagy TV adás) alatt bekapcsolható.

D

Demográfia (demographics): Statisztikai adat, ami a népességre és azon belüli konkrét csoportokra utal.

Drótváz (wireframe): Egy vagy több kép összessége, ami egy adott tartalom (pl: weboldal, közösségi poszt) funkcionális részeit tartalmazza, amit jellemzően az adott tartalom megtervezéséhez használnak.

 

E

Elérés (reach): Az az online mérőszám, amely megmutatja, hogy egy adott tartalom hány különböző, egyedi ember előtt jelent meg. Gyakran használják az interakció (engagement) mérőszámmal párosítva.

F

Fan Art: Rajongók vagy követők által készített alkotás, mely jellemzően a követett illetőre utal vagy ábrázolja őt.

Feliratkozó (subscriber): A közösségi követő egyik megnevezése. Feliratkozónak hívják a közösségi követőket a YouTube-on, és Twitchen, azokat, akik fizetnek a streamernek különleges tartalmakért.

Felirattanúsítvány: A YouTube-on a feltöltött videókhoz az amerikai törvények szerint feliratott kell csatolni abban az esetben, ha 2012. óta a videó megjelent az Egyesült Államokban valamelyik TV csatornán. Ha a feltöltött videó esetében nincs erre szükség, azt a rá illő felirattanúsítvány kiválasztásával lehet jelezni.

 

 

G

Gamer: Az a személy, aki videojátékokkal játszik, vagy szerepjátékban vesz részt. 

Gaming: A videojátékkal való játszó tevékenység megnevezése.

H

Hashtag: A hashtag egy olyan keresőcímke, melynek segítségével a számunkra az adott pillanatban legrelevánsabb tartalmakat találhatjuk meg. A hashtag az online marketingben jellemzően Instagramon, Twitteren és a weboldalak egyes funkcióiban használhatók. A hashtag jele a kettőskereszt, #. A hashtagek helyes használata elengedhetetlen a hatékony Instagram követőszerzés érdekében, melyet egy átfogó hashtag kutatással lehet megalapozni.

Hashtag kutatás: Az a folyamat, amikor egy Instagram vagy Twitter oldal tematikájához illő hashtageket (#) keresünk, amik a leghatékonyabban juttathatják el tartalmainkat új, potenciális követők elé. A hashtag kutatás része a: hashtagek vizsgálata és hashtagek dokumentálása. A hashtag kutatás célja a hatékony Instagram követők szerzése, vagy a Twitter követők szerzése.

HootSuite: A HootSuite egy közösségi média menedzsment platform. Regisztráció után a rendszer lehetőséged ad a következő közösségi oldalak integrálására a menedzsment rendszerbe: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, YouTube. A HootSuite itt elérhető.

I

Interakció (engagement): Az az online mérőszám, amely megmutatja, hogy egy adott tartalom mennyi digitál reakciót váltott ki az elért emberekből. Ezek a reakciók lehetnek a közösségi média követések, feliratkozások, kattintások, megtekintések, kommentelések. Gyakran használják az Elérés (reach) mérőszámmal párosítva.

Instagram: Közösségi médiai platform mely a vizualitást helyezi középpontba, képek és videók megosztásával, rövid szövegekkel és keresőcímkékkel, hashtagekkel ellátva. Elérhetősége a www.instagram.com oldalon található.

Instagram bio: Az Instagram profilok leírása melyet a profil tulajdonosa készíthet el. Maximum 150 karakteres leírás engedélyezett.

IGTV: Az Instagram videós platformja, melyre 1 percnél hosszabb videókat is fellehet tölteni. Maximális időtartama az IGTV-re feltöltött videóknak 1 óra. Ezen a platform a videók teljesképernyősek és függőleges tájolásúak.

Instagram MyStory: Az Instagram applikáción belüli funkció, mellyel megoszthatunk képi és videós tartalmakat diavetítés-szerűen. A közzétett tartalmak 24 óra után eltűnnek.

Instagram üzleti profil (business profile): A személyes Instagram profilhoz képest szélesebb körű szolgáltatásokat nyújtó profil, amit mindenképpen érdemes létrehozni, ha valaki üzleti célból használja az Instagramot. Segítségével például elemzésekhez lehet hozzáférni, jobban mérhető a teljesítmény, időzíthetők a bejegyzések.

Instagram direkt: Az Instagram beépített üzenetküldő rendszere, mellyel szöveges, képi és videós üzeneteket is lehet küldeni másik felhasználók számára.

J

K

Kulcsszó (keyword): Az a szó vagy kifejezés, amit az online keresőmezőkbe írunk, hogy megtaláljunk olyan tartalmakat, amiket éppen szeretnék. Ha új streamereket szeretnénk találni, akkor a Google keresőjébe írva az “új streamerek” kulcskifejezést alkalmazhatjuk.

Közzététel (publish): Az előkészített tartalmak megosztása a külvilággal. Jellemzően a különböző online csatornákon való kommunikáció során találkozhatunk a közzétételi funkciókkal (pl: Facebook, Instagram, YouTube).

Közvetítés (stream): Élőben vetített adás, ahol az előadó kommunikálhat a nézőivel. Jellemzően gamer tartalmak vetítését nevezzük stream-nek, azaz közvetítésnek.

L

Lejátszási lista: Egyes videók kategorizálását a YouTube-on Lejátszási listák formájában tehetjük meg. A lejátszási lista elindításakor az összes videó automatikusan lejátszásra kerül, ami szerepel a listában.

Later.com: Közösségi média menedzsment eszköz, mely segít előre megadott időpontokban közzétenni tartalmakat. A Later itt elérhető.

 M

Megtekintés: Azoknak az alkalmaknak a száma, amikor a felhasználók megnézték a videót vagy az adást.

Menetrend (Streamer schedule): A streamer következő adásainak időpontjai. A menetrend lehet bizonyos időközönként (pl: hetente) frissített vagy állandó beosztás (pl: minden hétköznap 16:00 és 18:00 között).

Moderátor: A moderátor egy különleges rangot jelöl, mely lehetőséget ad bizonyos felületek karbantartására, illetve a jelenlévők viselkedésének kontrollálására. Moderátor rangot szerezhetünk Facebook oldalakon és csoportokban, Twitch csatornákon, YouTube csatornákon, stb.

Moderálás: A moderátori feladatkör teljesítése, melynek része lehet a kommentek szűrése, bejegyzések jóváhagyása, bizonyos információk és adatok megváltoztatása, stb.

Molinó: Hirdetések megjelenítésére használt ponyva-szerű anyag, amit jellemzően rendezvényeken vagy forgalmas helyeken helyeznek el.

 

N

Nézési idő (watchtime): Az a mutató, mely megmutatja, hogy összesen mennyi ideig nézték a YouTube videót a nézők.

O

Online marketing: Az online marketing az internet alapú csatornák kiaknázásának gyakorlata, amely a marketingüzenet eljuttatását segíti elő a potenciális ügyfelek számára az adott márkáról. Az online marketinghez használt módszerek és technikák magukban foglalják az e-maileket, a közösségi médiát, a vizuális hirdetéseket, a keresőmotorok optimalizálását, a Google AdWords szolgáltatásait és egyebeket. Az online marketing célja az, hogy a potenciális vásárlókat elérje azon csatornákon keresztül, ahol időt töltenek az olvasással, kereséssel, vásárlással és online társasági élettel.

Omnichannel marketing: Többcsatornás marketing stratégiát jelent, így maximalizálva az ügyfélélményt és a célközönség elérését. Vagyis egyszerre több csatornán – mind offline és mind digitális – is megszólítja az ügyfelet ugyanazon üzenettel. Pl. omnichannel marketing, amikor valaki e-mailt kap arról, hogy félbehagyta a vásárlást a webshopban vagy amikor SMS érkezik a leárazokról vásárlás közben.

Open broadcaster software (OBS):

OBS.Live:

Overlay:

P

Player: Az a személy, aki videojátékokkal játszik, vagy szerepjátékban vesz részt (játékos, gamer).

Player.me:

Patreon:

Podcast: Leginkább rádiós adáshoz hasonló – általában – hanganyag, ami online érhető el, tölthető le.

Pinterest: Olyan képmegosztó felület, ahol a képek témák, preferenciák szerint rendszrezhetők, kedvelhetők (azaz“Pin”-elhetők).

PR (Public relations): A közönségkapcsolatokat jelenti, azaz azt, ahogyan egy szervezet, cég, ismert ember stb. kommunikál a környezetével, megjelenik a médiában.

PR cikk: A közönségkapcsolatok egyik eszköze, amivel például egy szervezet kommunikálni tud a környezetével. Hírértékű üzenetek eljuttatása szöveges formában különböző online és offline médiának.

Q

 

R

Raid:

Review:

S

Stream: Letöltés nélküli lejátszás, illetve közvetítési mód, az adatok folyamatos továbbítása.

Streamer: Játékos, aki valós időben közvetíti, ahogy játszik. A streamer az online influencerek egy specializált része, ami a videójátékokra köré épült.

SEO / Search Engine Optimization: Magyarul keresőmotor optimalizálást jelent. Leegyszerűsítve: az a folyamat, melynek eredményeképp az internetes keresőkben (pl. Google, YouTube) egy weboldal minél jobb helyezést érhet el a találatok között. A jól optimalizált weboldal, mely a találatok közül az elsők között szerepel, több organikus (azaz nem fizetett) megjelenést érhet el. Megkülönböztethetünk technikai, tartalmi és külső SEO-t.

Streamlabs OBS:

Socialblade: Weboldal, ahol követhetőek a különböző közösségi oldalak (pl. YouTube, Twitch, Instagram, Facebook stb.) elemzései.

Streamerlinks:

T

U

V

W

X

Y

YouTube: Videómegosztó portál, népszerű közösségi felület, melyen a felhasználók böngészhetnek a feltöltött videók között, saját videót tölthetnek fel, illetve élő adást indíthatnak.

YouTube SEO: Annak a folyamatnak, illetve azoknak a technikáknak az összessége, melyek segítségével a csatorna, illetve a csatornára feltöltött videó jobb helyen, előrébb jelenik meg a találati listában.

YouTube csatorna optimalizálás: Annak a folyamatnak, illetve azoknak a technikáknak az összessége, melyek segítségével a csatorna jobb helyen, előrébb jelenik meg a találati listában. Ebbe beletartozik például a megfelelő csatornaleírás készítése, kapcsolati információk és közösségi média felületek csatornához rendelése, lejátszási listák létrehozása.

YouTube videó optimalizálás: Annak a folyamatnak, illetve azoknak a technikáknak az összessége, melyek segítségével a csatornára feltöltött videó jobb helyen, előrébb jelenik meg a találati listában. Ebbe beletartozik például a megfelelő kulcsszó-használat (a videók leírásában, címében stb.) és a videóhoz tartozó információk teljes körű kitöltése, beállítása.

YouTube Tag: A videó optimalizálás része, hogy a feltöltött videókat tag-ekkel látja el a feltöltő, így elősegítve azt, hogy a felhasználók megtalálják a videót.

YouTube indexkép: Az a kép, amely a videó elindítása előtt látható a lejátszó felületén a lejátszás elindítása gomb alatt.

YouTube banner / csatornakép: Az a kép, amely a feltöltő csatornájára lépve jelenik meg, a csatorna főoldalán a felső sávban.

YouTube videó kártya: A videónál megjelenő kártyák, melyek kifejezetten a videó tartalmához kapcsolódnak és olyan lehetőségeket és tartalmakat mutatnak, amivel a felhasználót cselekvésre ösztönzik. A kártyák jelzését a videó jobb felső sarkán láthatják a felhasználók, majd rákattintva megtalálják a videókat és lejátszási listákat.

YouTube videó zárókép: Az a kép, amely a lejátszott videó végén jelenik meg. Választani lehet a lejátszási listák, videók, illetve a feliratkozás lehetőségének a jelzése között.

YouTube csatorna: Az a felület, amin keresztül egy vállalat, szervezet, streamer stb. az általa készített és feltöltött videókon keresztül kommunikálni tud a közönségével.

YouTube stúdió: Az a felület a YouTube-on, ahol videót tudnak a felhasználók feltölteni, illetve, ahol szerkeszteni tudják azt.

Z

Hiányzik egy fogalom? Írd meg nekünk!

Adatvédelem

10 + 12 =