Barion Pixel

A szponzor keresése és megtalálása nehéz feladat. Jellemzően minél több követőre és interakcióra van szükség ahhoz, hogy streamerként egy szponzorációs szerződést szerezhess. Ha még nem áll készen a streamer márkád egy szponzorációra akkor érdemes a követőtáborod építésével foglalkoznod!

Mi kell ahhoz, hogy szponzorációt szerezhess?

Amikor a streamer márkádat építed (pl: streamelsz, Facebookra posztolsz, Instagramra posztolsz, YouTube videót töltesz fel) akkor valójában az úgynevezett omni-channel marketinget folytatsz, ami annyit tesz, hogy több csatornás marketing. Amíg még relatíve kevés követőd van egy-egy csatornádon, addig érdemes ezeket külön, de egymást támogató módon építened.

Ha úgy érzed, hogy már készen állsz a szponzorációra, akkor jelentkezz nálunk és mi értesítünk a szponzorációs lehetőségeinkről! Csapatunk folyamatosan dolgozik rajta, hogy szponzorációs lehetőségeket biztosítson streamerek számára.

Érdemes tehát a követőtáborod építése során megismerkedned és alkalmaznod a következő témákkal:

  • Facebook marketing
  • Instagram marketing
  • YouTube marketing
  • YouTube SEO
  • Közösségszervezés

Használd az alábbi linkeket a könnyebb navigálás érdekében! A linkekre kattintva automatikusan az adott szekcióhoz görget a böngésződ.

Miért szponzorálnak cégek influencereket?

A vállalkozások marketingtevékenységeik során folyamatosan azon igyekeznek, hogy újabb és újabb csatornákon érhessék el az embereket. Ezek a csatornák lehetnek például: szórólapok az áruházban, Facebook hirdetések, TV reklámok vagy influencerek, streamerek.

A bizonyos csatornáknak az a jellemzője, hogy más és más érdeklődési körrel rendelkező embereket lehet elérni rajtuk keresztül, ami remek lehetőség a cégek számára, hogy egy új közönségnek adhassák el termékeiket vagy szolgáltatásaikat.

A streamerek és más influencerek már felépítettek egy követőtábort, ami egy teljes közönséget alkot a streamer vagy influencer körül. Egy szponzoráló cég ennek a közönségnek az elérése miatt szponzorál streamereket vagy influencereket.

A streamer követői kifejezetten szoros kapcsolatot ápolnak a streamerrel, hiszen az élő adásai során folyamatosan kapcsolatba lépnek vele a chaten, kommentekben, posztok vagy videók alatt, esetleg Discordon. Rengeteg figyelmet szentelnek a nézők a streamernek, ami a cégek számára különösen fontos.

Ez a figyelem roppant értékes a vállalatok számára. Gyakran említik különböző cégvezetők és marketing menedzserek, hogy napjainkban a figyelem a legértékesebb valuta.

A feszült figyelmet, amit a streamerre szánnak a nézők, a cégek arra tudják használni, hogy bemutassák termékeiket vagy szolgáltatásaikat, esetleg márkáikat.

Ebben a feszült koncentrációs állapotban olyan hatékonyan lehet átadni üzeneteket a nézők számára, hogy a cégeknek megéri ezekért a pillanatokért szponzorációs díjat fizetni, vagy ingyenes terméket adni a streamer számára.

Hogyan működik a szponzoráció?

Jellemzően egy szponzoráció akkor jön létre egy cég és egy streamer között, amikor a streamer közönsége, követőtábora megegyezik vagy egy része megegyezik olyan emberekkel, akit a cég elszeretne érni és a marketingbüdzséjéből is el tud különíteni egy összeget a szponzorációs kampányra.

A képen a PlayIt rendezvény egyik színpadja látható különböző szponzorált molinókkal és kivetővel. A kivetitőn számos szponzoráló cég logója látható.
Céges szponzorációk a PlayIT rendezvényen.

Szponzor cég szemszögéből

A cégek szemszögéből a szponzorációs kampányok az influencer-marketing tevékenységeik részét képezik. A cégek marketing szakemberei mindig egy bizonyos célt szem előtt tartva tervezik meg az egész vállalat marketing-jellegű tevékenységeit, kampányait.

Ezek a célok lehetnek a következők:

  • Közvetlen eladások
  • A márkájuk ismertségének növelése
  • Ügyféladatbázis építése (pl: hírlevél feliratkozás, regisztráció stb.)

Egy streamer szponzorálása esetén a marketingesek a szponzorációs díj vagy a szponzorációs termék (pl: ingyenes üdítőital, ingyenes fejhallgató) ellenében azt várják el, hogy a streamer segítségével minél több új embert érhessenek el vagy újból elérhessenek korábban már elért embereket.

A marketing szakma egyik alapvetése, hogy egy embernek legalább tízszer kell találkoznia egy márkával, hogy megjegyezze azt.

Ezért a cégek igyekeznek minél több helyen, csatornán – akár online akár offline – megjelenni az emberek előtt, hogy átadhassák üzenetüket, ami reményeik szerint újabb bevételeket eredményezhetnek a cég számára.

Mindezek fényében a marketingesek számára viszonylag egyszerű a döntés, amikor arról van szó, hogy szponzorációs kampányt folytassanak egy streamerrel vagy sem. Számításba veszik, hogy a streameren keresztül hány emberhez juthatnak el üzenetükkel és ez mennyibe kerül a cégnek.

Természetesen figyelembe veszik azt is a marketingesek, hogy az adott streamer jellemzően hogyan viselkedik a streamek alatt. Egyes viselkedési formák kizárhatják a streamert a szponzorációs lehetőségből (pl: rasszizmus, szexizmus). A marketinges csapat a szponzorációs kampány megkezdése előtt alaposan megvizsgálják a streamer korábbi munkáit (élő adások, közösségi posztok, kommentek)

A streamer szemszögéből

A szponzorációs kampány előtt a cégek marketing szakemberei felmérték a streamert és a benne rejlő lehetőségeket, majd utána felveszik a kapcsolatot a streamerrel vagy a streamer ügynökségével. Amennyiben a streamer elnyerte a szponzorációs szerződést, az abban foglaltak szerint kell a streamernek teljesítenie bizonyos tevékenységeket a szponzoráló cég céljainak megfelelően. Természetesen megállapodás kérdése, hogy pontosan mik ezek a tevékenységek és általában attól függnek, hogy a szponzoráló cég mit szeretne elérni a streamerrel együttműködve, illetve attól, hogy a streamer mit hajlandó teljesíteni. Tehát nincsen két ugyanolyan szponzorációs együttműködés, de jellemzően az alábbi tevékenységeket kérik a szponzorok, melynek magyarázatait a lista után olvashatsz:

  1. Közösségi poszt megjelenés
  2. Közösségi videó megjelenés
  3. Stream megjelenés
  4. Rendezvény részvétel

Közösségi poszt megjelenés

Az egyik leggyakoribb tevékenység, amikor a szponzor azt kéri, hogy a streamer osszon meg bizonyos tartalmat Facebook oldalán, Facebook csoportjában, Instagram oldalán, Twitter oldalán vagy más közösségi oldalán, szöveges formában. Jellemzően a szövegben a szponzor azt kéri, hogy a streamer a szponzor termékét vagy márkáját mutassa be, említse meg, mondjon róla véleményt, vagy a szponzor által megadott szöveget másolja be. Gyakori kérés még, hogy a streamer készítsen egy képet a poszthoz, melyen szerepel ő és a szponzor terméke vagy márkája, vagy adja hozzá a poszthoz a szponzor által küldött képet.

Közösségi videó megjelenés

A közösségi videó megjelenés ugyanaz, mint a poszt megjelenés, csak nem szöveges és képi tartalommal, hanem videós tartalommal. A videós megjelenésekben jellemzően azt kérik a szponzorok, hogy a streamer beszéljen a termékről vagy márkáról, próbálja ki (pl: energiaitalt kóstolja meg), mondjon róla véleményt, vagy csak egyszerűen mutassa be az első tapasztalatait. A videó lehet YouTube-on, Facebook-on, vagy más platformon is. A videós megjelenés nem ugyanaz, mint a stream megjelenés.

Stream megjelenés

A nevéből is adódóan a stream megjelenés a streamer által vetített streamek alatti megjelenéseket jelenti. A stream megjelenések jellemzően ugyanazokat tartalmazzák, mint a videós megjelenések. A szponzorok kérhetik még, hogy a streamer – amennyiben használ webkamerát – a streamben látható helyre helyezzen el egy terméket a szponzor kínálatából, amit a nézők jól láthatnak a stream alatt, akkor is, ha nincs kifejezetten szó a termékről.

A képen a Play IT egyik szobája látható a falon szponzoráló cégek logóival. A szponzoráló cégek a következők: Coca-Cola, Esport center, Sprite, True Gaming, ITF, Kyiki
Céges szponzorációk.

Rendezvény részvétel

Nem ritka példa, hogy a szponzoráló cégek arra kérik a streamert, hogy vegyenek részt bizonyos rendezvényen, ahol képviselik a szponzor márkáját, esetleg magukon viselik a szponzor logóját, vagy egyéb tevékenységekre kérik (pl: helyszínen streamelés).

Természetesen az ilyen szponzorációkat az elkövetkezendő események alapján kérik a szponzorok. Jellemzően a PlayIT rendezvényen gyakran találkozhatunk streamerekkel, akik a helyszínen streamelnek, játszanak együtt a résztvevőkkel, vagy csak szimplán beszélgetnek a látogatókkal.

Szponzorációs felmérés

Amennyiben úgy érzed, hogy készen állsz egy szponzorációra, úgy jelentkezz a szponzorációs lehetőségeinkre! A felmérés során megvizsgáljuk a csatornáid és amennyiben megfelel a streamer márkád egy aktuális szponzorációra, máris felvesszük veled a kapcsolatot!

Töltsd ki bátran a felmérést akkor is, ha még nem állsz készen, hiszen így bekerülsz az adatbázisunkba, ezért később is megkereshetünk szponzorációs lehetőségekkel.

Ha segítséget szeretnél streamer márkád fejlesztésében, hogy könnyebben szerezhess szponzorációt, úgy válaszd a menedzsment szolgáltatásainkat!